W dobie szerokiej dostępności nowoczesnych technologii IT, skuteczne testowanie rozwiązań bezpieczeństwa informatycznego staje się kluczowe. Niezależnie od tego, czy chodzi o testy wydajności, testy oprogramowania, testy funkcjonalne czy testy rozwiązań bezpieczeństwa systemów IT, każdy etap powinien być przemyślany i dobrze zaplanowany. Właściwe przygotowanie pozwala uzyskać miarodajne wyniki i w pełni wykorzystać czas przeznaczony na testy.
Spis treści:

1. Zbierz informacje na temat technologii, którą chcesz przetestować.
Aby rozpocząć testowanie rozwiązań IT, w szczególności tych z obszaru bezpieczeństwa systemów informatycznych, najpierw należy zgromadzić szczegółowe informacje na temat technologii.
- Z kim i jak możesz przeprowadzić testy?
- Czy partner technologiczny posiada odpowiednie kompetencje?
- Czy inżynierowie posiadają doświadczenie i odpowiednie certyfikaty producenta?
- Co należy przygotować po swojej stronie, aby testy mogły się odbyć?
Warto przygotować swoje środowisko IT – może to być infrastruktura fizyczna (hardware), środowisko wirtualne lub chmurowe. Dobór formy zależy od tego, które rozwiązanie będzie najbardziej odpowiednie dla Twojej firmy. Zastanów się, która opcja będzie dla Ciebie najlepsza.
2. Ustal ramy czasowe i harmonogram testów rozwiązań bezpieczeństwa IT
Bardzo ważne jest, żeby wspólny czas, który poświecicie na testy wykorzystać efektywnie!
Odpowiednie zaplanowanie terminów testów rozwiązań IT jest kluczowe dla ich powodzenia. Wspólnie z partnerem technologicznym wybierzcie zakres dat, które pozwolą na pełne przeprowadzenie testów działania, funkcjonalnych i wydajnościowych.
3. Zdefiniuj kryteria powodzenia testu narzędzi IT.
Aby ocenić skuteczność testów rozwiązań bezpieczeństwa IT, należy zdefiniować jasne i mierzalne kryteria powodzenia. Jeśli nie jesteś pewien, jak je określić – poproś partnera o pomoc. Jeżeli partner ma doświadczenie, to na pewno wskaże Ci obszary, które warte są uwagi. Mogą to być np.:
- Łatwość instalacji. Czy rozwiązanie nie zakłóca mojego obecnego środowiska IT?
- Wydajność i lekkość działania. Czy technologia działa szybciej i sprawniej niż dotychczasowe rozwiązania?
- Szybkość działania oraz skuteczność.
- Czy połączenie z Internetem jest wymagane, aby technologia była skuteczna?
- Przejrzystość i łatwość obsługi.
- Poziom skomplikowania. Czy jest potrzeba dodatkowego przeszkolenia użytkowników?
- Czy rozwiązanie współpracuje z innymi technologiami? Jaki jest poziom integracji?
4. Określ kanały kontaktu ze wsparciem technicznym
Ważne jest, aby podczas testów nowej technologii cyberbezpieczeństwa wiedzieć, że w każdej chwili możemy liczyć na wsparcie naszego partnera. Ustal adresy email oraz numery telefonów do osób, które będą Cię wspierać od strony handlowej, ale przede wszystkim technicznej. Tylko bezpośredni kontakt z inżynierem pozwoli rozwiązać problemy, które napotkałeś podczas testów, wesprzeć Cię w kryzysowej sytuacji oraz odpowiedzieć na nurtujące Cię pytania. Wskaż również odpowiednią formę kontaktu do Twojej osoby, tak aby partner mógł swobodnie się z Tobą kontaktować.
5. Zapytaj o dostęp do bazy wiedzy
Zapytaj partnera, czy oprócz wsparcia technicznego inżynierów, możesz również liczyć na dostęp do bazy wiedzy. Poproś o przydatne materiały w formie gotowych dokumentów, linki do Helpdesku, FAQ czy loginy do dedykowanych portali wsparcia technicznego.
6. Ustal przebieg testów rozwiązań bezpieczeństwa IT – strategia i fazy
Ustal strategię działania. Dobrze jest wiedzieć, jakie są kolejne fazy testów narzędzi cyberbezpieczeństwa. Od czego się zaczynają, a na czym kończą? W zależności od okoliczności i rodzaju technologii na jednym spotkaniu może zostać zamkniętych jedna lub kilka faz. Przykładowo:
FAZA 1 – Spotkanie organizacyjne
- Omówienie Twoich potrzeb oraz kryteriów powodzenia testu
- Przegląd dokumentacji
- Udzielenie dostępów
- Przygotowanie plików instalatora oraz instrukcji instalacji
- Opracowanie planu wstępnej instalacji
FAZA 2 – Kontrolna rozmowa telefoniczna / sesja on-line
- Omówienie wstępnych wyników, przegląd testowanego rozwiązania, raportów
- Odpowiedzi na pytania
- Omówienie kolejnych etapów testów
FAZA 3 – Kontrolna rozmowa telefoniczna / sesja on-line
- Omówienie wyników działania technologii
- Omówienie wyników ogólnych w kontekście doświadczeń z dotychczas stosowanymi produktami
FAZA 4 – Zakończenie testów
- Przegląd wykonania kryteriów powodzenia i podsumowanie testu
7. Podsumuj testy oprogramowania, wybranych rozwiązań IT oraz wyciągnij wnioski.
Ważne jest, żeby przeprowadzane testy rozwiązań do zapewniania bezpieczeństwa firmy podsumować i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Podsumowanie pozwala ocenić:
- Czy testy przebiegły zgodnie z planem?
- Czy technologia spełnia Twoje oczekiwania?
- Czy partner technologiczny wywiązał się ze swojej roli?
Dokładna analiza wyników umożliwia podjęcie świadomej decyzji dotyczącej dalszej współpracy i ewentualnego wdrożenia testowanego rozwiązania w Twoim środowisku IT.