fbpx

Oszustwo telefoniczne. Jak się chronić?

Udostępnij

Jak rozpoznać oszustwo telefoniczne? Jak się przed nim chronić?
Spis treści

Realne zagrożenia poprzez ataki telefoniczne

Ludzie tracą duże kwoty pieniędzy na oszustwach telefonicznych — czasami oszczędności życia. Oszuści wymyślili niezliczone sposoby, aby oszukać swoją ofiarę przez telefon. W niektórych rozmowach są przyjaźni i pomocni. W innych mogą grozić lub próbować zastraszać. Jedno jest pewne — oszust telefoniczny, będzie próbował zdobyć Twoje pieniądze, dane osobowe i wykraść Twoją tożsamość lub wrażliwe dane w przypadku firm i jednostek organizacyjnych.

Jak rozpoznać oszustwo telefoniczne?

Oszustwa telefoniczne przybierają różne formy, ale zwykle oszuści składają podobne obietnice lub groźby. Proszą o zapłatę w określony sposób.

Nie ma żadnej nagrody

Dzwoniący może powiedzieć, że zostałeś „wybrany” do przyjęcia oferty lub wygrałeś na loterii. Jednak, jeśli musisz zapłacić za tą nagrodę, aby ją otrzymać — to nie jest realna nagroda.

Nie zostaniesz aresztowany

Oszuści często udają organy ścigania. Mogą powiedzieć, że zostaniesz aresztowany bądź ukarany grzywną, jeśli od razu nie zapłacisz podatków lub nie spłacisz długu. Celem jest zastraszenie Cię, byś w końcu zapłacił. Tymczasem, prawdziwe służby nie zadzwonią do Ciebie i nie będą Ci grozić aresztowaniem lub grzywną. Organy państwowe zobligowane są do pisemnego wezwania do uregulowania długu lub mandatu.

Nie musisz się teraz na nic decydować

Większość legalnych firm da ci czas na przemyślenie swojej oferty i uzyskanie pisemnej informacji na jej temat, zanim poproszą Cię o zobowiązanie. Nie spiesz się. Nie poddawaj się presji podejmowania decyzji podczas rozmowy telefonicznej.

Nigdy nie ma dobrego powodu, aby wysyłać gotówkę lub płacić kartą podarunkową

Oszuści często proszą ofiarę o wpłatę w taki sposób, aby utrudniła Ci odzyskanie pieniędzy – przelewając środki finansowe, umieszczając pieniądze na karcie podarunkowej, karcie przedpłaconej lub korzystając z aplikacji do przesyłania pieniędzy. Każdy, kto prosi Cię o zapłatę w ten sposób, jest oszustem.

Urzędy nie będą dzwonić, aby potwierdzić Twoje poufne informacje

Nigdy nie jest dobrym pomysłem udostępnianie poufnych informacji, takich jak numer PESEL, komuś, kto nieoczekiwanie do Ciebie dzwoni, nawet jeśli twierdzi, że dzwoni jako przedstawiciel publicznych urzędów lub znanych Ci firm.

Jak zapobiec oszustwom?

Odłóż słuchawkę

Wiele organizacji pozyskuje twoje dane telefoniczne w sposób legalny, chcąc zaoferować Ci usługę lub produkt. Zdarzają się jednak oszuści wykorzystujący numery telefonów bez twojej wiedzy i zgody. Kiedy po odebraniu połączenia, od razu łączy się z tobą automatyczna sekretarka, nie wybieraj żadnych cyfr. Może to prowadzić do zwielokrotnienia automatycznych połączeń, które mogą mieć swoje konsekwencje finansowe.

Rozważ blokowanie połączeń lub oznaczanie połączeń

Oszuści mogą używać Internetu do wykonywania połączeń z całego świata. Dlatego najlepszą obroną przed niechcianymi połączeniami jest blokowanie połączeń. Rodzaj używanej technologii blokowania połączeń lub oznaczania połączeń, zależy od modelu telefonu — czy jest to telefon komórkowy, tradycyjna linia stacjonarna, czy też telefon domowy, który wykonuje połączenia przez Internet (VoIP). Zobacz, jakie usługi oferuje Twój operator telefoniczny i poszukaj w Internecie opinii ekspertów. W przypadku telefonów komórkowych możesz również sprawdzić recenzje różnych aplikacji blokujących połączenia w swoim internetowym sklepie z aplikacjami.

Nie ufaj swojemu identyfikatorowi dzwoniącego

Oszuści mogą wyświetlać dowolne imię i nazwisko lub numer w Twoim identyfikatorze dzwoniącego. To nazywa się spoofing lub smishing — jeśli oszust działa poprzez SMSy. Jeśli wygląda na to, że dzwoni bank bądź urząd miasta lub połączenie pochodzi z lokalnego numeru, może to być oszust dzwoniący z dowolnego miejsca na świecie.

Powszechność oszustw telefonicznych

Pamiętaj, oszustwa telefoniczne to jedna z najbardziej powszechnych i skutecznych metod na kradzież pieniędzy i wrażliwych danych. Ilość prób tego oszustwa wzrasta z roku na rok, dlatego warto wiedzieć, jak się tego wystrzegać i reagować.
Zagrożenie oszustwem telefonicznym dotyczy również firm i przedstawicieli organów administracji publicznej.
Jeśli prowadzisz firmę lub zarządzasz jednostką administracji publicznej, zainwestuj w swój kapitał ludzki. Szkolenie Cyberbezpieczny Pracownik skierowane jest do każdego, kto nie tylko wykorzystuje w swojej pracy komputer podłączony do interentu, ale również korzysta z telefonu.
Ludzie są najcenniejszą wartością firmy! Zadbaj o ich cyberbezpieczną edukację!

Szkolenie Cyberbezpieczny Pracownik

Zwiększ bezpieczeństwo IT swojej firmy poprzez cyberedukację pracowników. Zadbaj o bezpieczeństwo dostępu do zahasłowanych baz danych i innych narzędzi w codziennej pracy podwładnych.

Zadbaj o cyberbezpieczeństwo pracowników!