fbpx

PSD2 – poważne zmiany dla klientów banków

Banki szykują się na zmiany - czym jest PSD2?

Pod tajemniczym skrótem PSD2 skrywa się nowa, unijna dyrektywa w sprawie usług płatniczych (Payment Services Directive 2). Dyrektywa została zaimplementowana do polskiego prawa poprzez nowelizację ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. 2017, poz. 1075). 

Efektem wejścia w życie tej dyrektywy jest określenie minimalnych wymogów bezpieczeństwa płatności, dlatego klienci banków mogą się spodziewać zmian nie tylko w sposobie logowania do bankowości internetowej, autoryzacji operacji zleconych online, ale i w płatnościach kartą. Wspólnym mianownikiem zmian jest bezpieczeństwo, zarówno Twoich pieniędzy, jak i dokonywanych przez Ciebie transakcji.

Czym jest silne uwierzytelnianie?

Koniec ze zdrapkami! Od 14 września stosowanie silnego uwierzytelniania będzie obowiązkowe w niektórych typach operacji. Silne uwierzytelnianie to potwierdzenie naszej tożsamości za pomocą co najmniej dwóch, niezależnych od siebie elementów. Mogą to być: numer klienta, hasło, telefon komórkowy czy odcisk palca. UWAGA! Proces ten nie będzie jednolity we wszystkich bankach. 

PSD2-zmiany

PSD2 - zmiany w płatnościach kartą

Nowe regulacje obejmują także zmiany w obszarze kart płatniczych, co piąta transakcja zbliżeniowa będzie wymagała podania PIN-u. Po jego wprowadzeniu licznik się zresetuje i ponownie będziemy mogli wykonać 5 transakcji bez PIN-u. Jednak nie wszystkie transakcje będą podlegały tak rygorystycznym zasadom – aby zadbać o komfort użytkownika transakcje za przejazd autostradą, opłaty za parking czy korzystanie z usług komunikacji miejskiej zostaną wyłączone spod tych restrykcyjnych regulacji.

Główną przesłanką wdrażanych rozwiązań jest zwiększenie bezpieczeństwa korzystania z usług płatniczych oferowanych drogą elektroniczną i tym samym ograniczenie możliwości wystąpienia oszustw związanych z tymi usługami.

Wojciech Pantkowski - Związek Banków Polskich

Jakie zmiany wprowadziły banki?

Z informacji prasowych opublikowanych przez banki wynika, że większość z nich wprowadzi dwuskładnikowe uwierzytelnianie przy logowaniu, wycofa karty zdrapki z jednorazowymi kodami, wycofa tokeny, wdroży aplikacje mobilne służące autoryzacji transakcji, wprowadzi dodatkowe potwierdzania transakcji mobilnych oraz skróci czas sesji w bankowości elektronicznej. 

Wejście w życie PSD2 sprawi, że banki będą szybciej odpowiadać na reklamacje – czas ten skróci się z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych. 

Zmniejszy się odpowiedzialność klientów banku za nieautoryzowane transakcje płatnicze, do tej pory było to 150 euro, po zmianach będzie to 50 euro.

Zmienią się także zasady przelewów zagranicznych – koszt przelewu zagranicznego do kraju z Europejskiego Obszaru Gospodarczego zostanie podzielony między zleceniodawcą a odbiorcą przelewu

Pamiętaj! Część banków może poprosić swoich klientów o zmianę dotychczasowego hasła, jednak wprowadzanie takich zmian to doskonały czas dla cyberprzestępców, dlatego zachowaj ostrożność i dokładnie sprawdź otrzymywane e-maile. To uchroni Cię przed uzyskaniem dostępu do Twojego loginu i hasła przez osobę nieuprawnioną.   

Bezpieczeństwo sieci

Gałczyńskiego 18
40-587 Katowice
NIP: 651-15-41-295
Tel: 32 225 99 66

email: kontakt@vida.pl

Zapytaj o produkt

Rozwiązania IT

Gałczyńskiego 18
40-587 Katowice
NIP: 651-15-41-295
Tel: 32 225 99 66
email: kontakt@vida.pl

UWAGA! Zmiana adresu siedziby firmy

Uprzejmie informujemy, iż od dnia 1 sierpnia 2019 roku ulega zmianie adres siedziby firmy oraz numer telefonu stacjonarnego.

Od dziś zapraszamy do nowej siedziby w Katowicach, przy ul. Gałczyńskiego 18.
Aktualny numer telefonu stacjonarnego to: 32 225 99 66.