SIEM – cyberbezpieczeństwo w jednym miejscu

Jak wiedzieć o wszystkim, co dzieje się w kontekście cyberbezpieczeństwa, a jednocześnie monitorować jeden system IT? Odpowiedź jest jedna – SIEM.

Co to jest SIEM?

SIEM to system IT, który integruje, analizuje i alarmuje na zdarzenia bezpieczeństwa pochodzące z różnych źródeł w infrastrukturze IT.

Jakie są rodzaje rozwiązań klasy SIEM?

Na rynku dostępne są różne rodzaje SIEM, które można dostosować do indywidualnych potrzeb organizacji. Oto kilka popularnych rodzajów SIEM:

  1. Lokalne rozwiązania. W tym przypadku organizacja wdraża własne środowisko SIEM na swojej infrastrukturze IT.
  2. Chmurowe. Rozwiązania SIEM dostępne w chmurze, które eliminują konieczność wdrażania i zarządzania własnym środowiskiem SIEM.
  3. SIEM-as-a-Service. Czasami określane jako Managed-SIEM to usługa, w której organizacja korzysta z SIEM dostarczanego przez zewnętrznego dostawcę, co pozwala na skorzystanie z zaawansowanych funkcji bez potrzeby utrzymania własnej infrastruktury SIEM.

Dlaczego warto używać SIEM?

Korzyści jest wiele, ale one najczęściej uwidaczniają się w przypadku skutecznie wykrytego cyberataku. Poniżej kilka propozycji.

  1. Wczesne wykrywanie i reagowanie na zagrożenia.
  2. Skuteczne monitorowanie wielu źródeł logów.
  3. Ułatwienie spełnienia regulacji i audytu.
  4. Centralizacja danych związanych z bezpieczeństwem.
  5. Zwiększenie efektywności zespołu ds. bezpieczeństwa.

Czy są jakieś wady systemu centralnego monitoringu? Otóż tak, ale to raczej wyzwania do zaadresowania:

  1. SIEM wymaga odpowiedniego wdrożenia i konfiguracji.
  2. Może generować duże ilości alertów, co wymaga skutecznej analizy i zarządzania nimi.
  3. Wiąże się z kosztami związanymi z wdrożeniem i utrzymaniem infrastruktury, w tym baz danych.

 

Natomiast funkcjonalności, które proponują rozwiązania klasy SIEM są zdecydowanie warte uwagi, a wyróżnić można:

  • Zbieranie logów. Gromadzi logi z różnych źródeł, takich jak systemy operacyjne, aplikacje, urządzenia sieciowe i firewalle.
  • Analiza zdarzeń. Analizuje i koreluje zdarzenia, aby identyfikować nieprawidłowości, podejrzane aktywności i potencjalne zagrożenia.
  • Alertowanie. Generuje alarmy i powiadomienia w przypadku wykrycia nieprawidłowości lub podejrzanej aktywności.
  • Reagowanie na zdarzenia. SIEM pozwala na szybką reakcję na wykryte zagrożenia, poprzez automatyczne działania lub generowanie powiadomień dla zespołu bezpieczeństwa. A uzupełniony o rozwiązania klasy SOAR mogą stanowić solidną ochronę organizacji.

Rozważając architekturę rozwiązań, to oczywiście zależy od producenta, jednak podstawowa koncepcja składa się z kilku głównych komponentów:

  1. Agenty logujące — instalowane na źródłach logów, takich jak serwery, aplikacje i urządzenia sieciowe, zbierają logi i wysyłają je do centralnej platformy.
  2. Serwer centralny — odpowiada za odbieranie, przetwarzanie i analizowanie logów, a także przechowywanie danych najczęściej jest to kilka maszyn i fizycznych urządzeń.
  3. Interfejs użytkownika — umożliwia zarządzanie i monitorowanie zdarzeń bezpieczeństwa, analizę raportów i reagowanie na wykryte zagrożenia. Przeważnie jest to dostęp poprzez przeglądarkę internetową.

Co można podłączyć do monitorowania SIEM?

SIEM może być podłączony do różnych źródeł logów, w tym:

  • Serwery aplikacji i systemy operacyjne.
  • Urządzenia sieciowe, takie jak routery, przełączniki i punkty dostępowe.
  • Firewalle i systemy detekcji i zapobiegania włamaniom (IDS/IPS).
  • Systemy antywirusowe i antymalware.
  • Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych.

Rodzaje logów, jakie można zbierać za pomocą SIEM

  • Logi zdarzeń systemowych, takie jak logi zalogowań, zmian konfiguracyjnych i błędów.
  • Logi bezpieczeństwa, zawierające informacje o próbach ataków, podejrzanej aktywności i naruszeniach polityk bezpieczeństwa.
  • Logi aplikacji, które zawierają informacje o działaniach użytkowników, dostępach do danych i operacjach systemowych.

Przykładem dla rozwiązania SIEM  są dostępne na rynku  Splunk Enterprise Security, IBM QRadar, Microsoft Sentinel.

Podsumowanie

SIEM jest niezbędnym narzędziem w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, umożliwiającym organizacjom skuteczne monitorowanie, wykrywanie i reagowanie na zagrożenia. Poprzez zbieranie logów, analizę zdarzeń i generowanie alertów, SIEM wspomaga ochronę infrastruktury IT oraz spełnianie regulacji. Wybór odpowiedniego rozwiązania SIEM powinien uwzględniać specyficzne potrzeby i wymagania organizacji, a zrozumienie jego funkcji i korzyści jest kluczem do skutecznej ochrony przed cyberatakami.

Wydarzenia:

Current Month