fbpx

SPAM. Jak nie dać złapać się na śmieciowe wiadomości?

Udostępnij

Niechciane i możliwie niebezpieczne wiadomości SPAM na skrzynce pocztowej. Jak nie dać się nabrać?

Według portalu Statista, w okresie od października 2020 r. do września 2021 r. globalna dzienna ilość SPAMu osiągnęła najwyższy poziom w lipcu 2021 r. – prawie 283 miliardy wiadomości spamowych, z łącznej liczby 336,41 miliardów wysłanych wiadomości. W sierpniu 2021 r. liczba ta spadła do 65,50 miliarda. We wrześniu średnia ilość SPAMu ponownie wzrosła o 36%, osiągając poziom 88,88 miliardów, z łącznej liczby 105,67 miliardów wiadomości wysłanych na całym świecie.

Stosunek prawdziwych e-maili do SPAMu jest mały. Gdy nie posiadamy odpowiedniej filtracji poczty e-mailowej, otrzymujemy bardzo dużo niechcianych wiadomości. Nowatorskie pomysły oszustów stają się realnym niebezpieczeństwem dla wielu osób oraz przedsiębiorstw.

Na czym polega SPAM?

Co przychodzi Ci do głowy, gdy myślisz o SPAMie? Cudowne pigułki z aptek internetowych, a może prośby o pieniądze od „książąt” z innych krajów?

Podręcznikowo, SPAM to każdy rodzaj niechcianej, niepotrzebnej komunikacji cyfrowej, która jest rozsyłana masowo. SPAM najczęściej jest rozsyłany pocztą elektroniczną, ale może być również rozsyłany za pomocą SMS-ów, rozmów telefonicznych lub mediów społecznościowych.

SPAM jest irytujący i może stanowić zagrożenie. Choć możesz myśleć, że jesteś na tyle bystry, aby rozpoznać każdą jego formę, spamerzy regularnie uaktualniają swoje metody i wiadomości, aby oszukać potencjalne ofiary. W rzeczywistości wszyscy jesteśmy nieustannie atakowani przez cyberprzestępców, a dowody na to znajdują się w Twojej skrzynce odbiorczej.

Jak skutecznie bronić się przed SPAMem?

Chociaż całkowite uniknięcie SPAMu może być niemożliwe, istnieją rzeczy, na które powinniśmy zwracać szczególną uwagę w naszych korespondencjach:

  • adres e-mail nadawcy — jeśli wiadomość e-mail od firmy jest prawdziwa, adres e-mail nadawcy powinien być zgodny z domeną firmy. W przypadku fałszywych nadawców czasami są to oczywiste zmiany — np.: przykład@abcd1234.biz, innym razem są one mniej zauważalne, np. przykład@paypa1.com zamiast paypal.com.
  • brak danych osobowych — jeśli jesteś klientem, firma powinna mieć Twoje dane i prawdopodobnie będzie się do Ciebie zwracać po imieniu lub nazwisku. Sam brak osobistego powitania nie wystarczy, aby rozpoznać wiadomość phishingową, ale jest jedną z rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, zwłaszcza w wiadomościach, które twierdzą, że pochodzą od firmy, z którą współpracujesz.
  • linki — należy uważać na wszystkie linki, w tym przyciski w wiadomościach e-mail. Jeśli otrzymasz wiadomość od firmy, w której masz konto, dobrze jest zalogować się na swoje konto i sprawdzić, czy jest tam jakaś wiadomość, zamiast po prostu klikać łącze w mailu bez uprzedniego sprawdzenia. Możesz skontaktować się z firmą, aby zapytać, czy podejrzana wiadomość jest prawdziwa, czy nie. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do maila, nie klikaj żadnych odsyłaczy.
  • błędy gramatyczne — wszyscy je popełniamy, ale firma wysyłająca legalne e-maile prawdopodobnie nie będzie miała wielu błędów interpunkcyjnych, słabej gramatyki i błędów ortograficznych. Mogą one stanowić kolejny czerwony sygnał wskazujący na to, że wiadomość może być podejrzana.
  • oferty zbyt dobre, aby mogły być prawdziwe — wiele wiadomości phishingowych udaje, że pochodzą od dużych, dobrze znanych firm, w nadziei, że w ten sposób zwabią czytelników, którzy akurat prowadzą interesy z daną firmą. Inne próby phishingu oferują coś za darmo, np. gotówkę lub pożądaną nagrodę. Jeśli coś brzmi za dobrze, może to być ostrzeżenie, że ten e-mail próbuje coś od Ciebie wyciągnąć, a nie coś Ci dać.
  • załączniki — jeśli nie spodziewasz się wiadomości e-mail z załącznikami, zawsze zachowaj ostrożność przed ich otwarciem lub pobraniem. Pomocne może być oprogramowanie antywirusowe, które skanuje pobierane pliki w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania.

Zainstaluj rozwiązanie antywirusowe!

W przypadku kliknięcia niewłaściwego łącza lub pobrania złośliwego oprogramowania, przesłanego w SPAMie, dobre oprogramowanie zabezpieczające rozpozna złośliwe oprogramowanie i zlikwiduje je, zanim zdąży wyrządzić jakiekolwiek szkody w Twoim systemie lub sieci.

Chroń swoich ludzi przed zagrożeniami związanymi z pocztą e-mail, w tym phishingiem, złośliwym oprogramowaniem, SPAMem i innymi formami niepożądanej lub niebezpiecznej zawartości.

Zainwestuj w skuteczną ochronę poczty