fbpx

Bezpieczna praca zdalna – 9 największych wyzwań

Udostępnij

Skuteczne narzędzia do pracy zdalnej kluczem do produktywnej i bezpiecznej pracy

Wprawdzie w trzecim kwartale 2020 r. w porównaniu z drugim znacząco spadł odsetek osób pracujących zdalnie w związku z COVID-19 na terenie naszego kraju, to jednak gigantyczny rozwój narzędzi służących do pracy spoza biura sprawił, że praca zdalna staje się nową normą. Część ekspertów przewiduje, że pracownicy wcale nie powrócą masowo do biur po zakończeniu pandemii. Jak to możliwe? Efektywna praca zdalna jest nierozerwalnie związana z dostępnością biznesowych aplikacji do grupowego czatowania, niezawodnym i przyjaznym dla użytkownika narzędziom do wideokonferencji, a przede wszystkim odpowiednim środkom ochrony, które skutecznie zabezpieczają naszych pracowników, nawet jeśli znajdują się po drugiej stronie globu. Szukasz narzędzi, które umożliwią Twoim pracownikom bezpieczną i efektywną pracę zdalną? Sprawdź naszą ofertę lub skontaktuj się z naszym inżynierem drogą e-mailową kontakt@vida.pl

Postęp techniczny to wzrost liczby zdalnych pracowników

Pomiędzy 2005 a 2017 rokiem liczba pracowników zdalnych wzrosła o 159%, a wybuch pandemii koronawirusa jeszcze przyspieszył ten trend. W kwietniu 2020 r. pracę zdalną, przynajmniej częściowo, wykonywało ponad 75% pracowników umysłowych w Polsce. Przed pandemią było ich zaledwie 12%. Ten gwałtowny wzrost obarczył pracą, już przeciążone działy IT, które błyskawicznie musiały wdrożyć system pracy zdalnej w swoich organizacjach, i to na niespotykaną kiedykolwiek wcześniej skalę. Większość zespołów IT spędziła ostatnie miesiące mierząc się z nieoczekiwanymi wyzwaniami w zakresie cyberbezpieczeństwa i wsparciu zdalnych pracowników w ich codziennej pracy.

praca zdalna it

Jak zorganizować bezpieczną pracę zdalną? 9 wyzwań stojących przed każdym działem IT

Przede wszystkim zadbaj o bezpieczne narzędzia do pracy zdalnej. Dla wielu firm bolączką jest korzystanie z urządzeń osobistych, brak służbowego laptopa potęguje wszelkie ryzyko, gdyż nasz dział IT nie ma kontroli choćby nad tym, jakie aplikacje są instalowane, ani w jaki sposób takie osoby zarządzają aktualizacjami na swoich urządzeniach.

Brak scentralizowanego narzędzia do zarządzania poprawkami, aktualizacjami i ich regularnego instalowania to zmora adminów. Skuteczne zarządzanie poprawkami jest niezmiernie ważne, niezależnie od tego, czy nasi pracownicy pracują w biurze, czy poza nim, jednak pracując zdalnie instalacja części z nich może się opóźnić lub okazać się w praktyce niemożliwa. Dlaczego? Podstawowe systemy zwykle są łatane poza godzinami pracy, w przypadku pracy zdalnej więcej pracowników pracuje według elastycznych harmonogramów, np. ze względu na opiekę nad dziećmi, stąd konieczność posiadania narzędzia, które ułatwi adminom pracę i zautomatyzuje ten proces. 

Wyzwaniem dla adminów pozostają również niezabezpieczone połączenia protokołu zdalnego pulpitu, brak wieloskładnikowego uwierzytelniania, stosowanie polityki minimalnych uprawnień, opór użytkowników przed korzystaniem z bardziej złożonych haseł czy menedżera haseł. 

Aby zachować efektywną współpracę pomiędzy poszczególnymi pracownikami, działy IT stają przed niełatwym wyborem nardzędzia, które będzie służyć wszystkim użytkownikom do sprawnej komunikacji. Musi być to produkt intuicyjny w obsłudze, gdyż techniczny poziom zaawansowania pracowników jest różny. Ale przede wszystkim musi być to bezpieczne narzędzie, które nie pozwoli dostać się nieproszonym gościom na spotkanie zarządu. 

Niemniej ważnym zakupem jest skuteczny VPN, o tym jaki VPN wybrać do potrzeb naszej organizacji pisaliśmy tutaj.  

Chciałbyś wdrożyć efektywne narzędzia do pracy zdalnej dopasowane do specyfiki Twojej branży? Skontaktuj się z naszym Działem Technicznym.